W naszym przedszkolu stosujmy z powodzeniem oraz z dużym zaintesowaniem ze strony wychowanków elementy metody Marii Montessori. Działamy szczególnie w grupach dzieci najmłodszych w myśl założeń metody „Pomóż mi/naucz mnie robić to samodzielnie”.

 Pedagogika Montessori zakłada realizację celów poprzez pomoc dziecku w:

  • rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,
  • wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,
  • wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej,
  • osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,
  • wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie,
  • uniezależnieniu od nagrody,
  • formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
  • szacunku do pracy innych,
  • rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,
  • osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.

 Rozwój dziecka stymulowany jest poprzez:

  • angażowanie wszystkich zmysłów (sensoryka),
  • ruch, aktywność, doświadczanie,
  • indywidualność (wewnętrzna zgoda dorosłego na to, aby dziecko rozwijało się we własnym tempie),
  • pracę/zabawę w grupach mieszanych wiekowo,
  • samodzielność (życie praktyczne),
  • odpowiednio przygotowane otoczenie - materiał, izolacja, stopniowanie trudności, możliwość samodzielnego kontrolowania błędu,

Najważniejsze zadanie dorosłego -  towarzyszyć Dziecku w rozwoju, obserwować i nie przeszkadzać.

Największa nagroda dla Dziecka - satysfakcja oraz fascynacja.

W roku szkolnym 2020/2021 w ówczesnej grupie Biedronek (3 - 4 latki) realizowane było Przedsiewzięcie "Uważny - samodzielny - sprawny". Jego realizacja oparta była głównie na tzw. ćwiczeniach praktycznych dnia codziennego, samodzielności, uważności, tzw. lekcjach ciszy i milczenia (elementy metody M. Montessori). Dzieci korzystały z pomocy zaadoptowanych z gospodarstwa domowego, zmodyfikowanych, przystosowanych, podarowanych przez Rodziców…

Podobne działania prowadzone były w grupach Misie (4 - 5 - 6  latki) oraz Kotki (3 latki). W roku szkolnym 2021/2022 działania są kontynuowane. Oprócz działań praktycznych wprowadzane są stopniowo elementy działań o charakterze poznawczym.

Drodzy Rodzice! W tym artykule chcemy podzielić się z Wami propozycjami pracy/zabawy
z wykorzystaniem elementów opisywanej metody.
(M. Montessori używła słowa praca w kontekście zabawy).

Niektóre proponowane działania mogą wydawać się oczywiste i „na porządku dziennym”. Zdajemy sobie sprawę, że wielu Rodziców bawi się (świadomie lub nieświadomie) w ten sposób ze swoim Dzieckiem. Jednak zabawy proponowane w przedszkolu dają Dzieciom wiele satysfakcji i stymulują rozwój. Oczywiście każda praca/zabawa ma ukryty cel… Dzieci odkrywają same coraz to nowe możliwości zabawy przygotowanym materiałem. Pomoce dydaktyczne są też sukcesywnie wymieniane na inne - trudniejsze.

Rodzicu! Przygotuj dla dziecka miejsce do zabawy oraz odpowiednie akcesoria (wszystko znajdziesz
w domu!). Czuwaj tylko nad bezpieczeństwem! Obejrzyj krótkie fotoreportaże z zabaw naszych wychowanków w przedszkolnej sali.

kliknij poniżej

NASZE MAŁE MONTESSORI, cz.I

NASZE MAŁE MONTESSORI, cz.II

 

 

 

 

W ramach tej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.