Metoda Marii Montessori
W naszym przedszkolu stosujmy z powodzeniem oraz z dużym zaintesowaniem ze strony wychowanków elementy metody Marii Montessori. Działamy szczególnie w grupach dzieci najmłodszych w myśl założeń metody „Pomóż mi/naucz mnie robić to samodzielnie”.
Pedagogika Montessori zakłada realizację celów poprzez pomoc dziecku w:
- rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,
- wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,
- wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej,
- osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,
- wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie,
- uniezależnieniu od nagrody,
- formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
- szacunku do pracy innych,
- rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,
- osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.
Rozwój dziecka stymulowany jest poprzez:
- angażowanie wszystkich zmysłów (sensoryka),
- ruch, aktywność, doświadczanie,
- indywidualność (wewnętrzna zgoda dorosłego na to, aby dziecko rozwijało się we własnym tempie),
- pracę/zabawę w grupach mieszanych wiekowo,
- samodzielność (życie praktyczne),
- odpowiednio przygotowane otoczenie - materiał, izolacja, stopniowanie trudności, możliwość samodzielnego kontrolowania błędu,
Najważniejsze zadanie dorosłego - towarzyszyć Dziecku w rozwoju, obserwować i nie przeszkadzać.
Największa nagroda dla Dziecka - satysfakcja oraz fascynacja.
W roku szkolnym 2020/2021 w ówczesnej grupie Biedronek (3 - 4 latki) realizowane było Przedsiewzięcie "Uważny - samodzielny - sprawny". Jego realizacja oparta była głównie na tzw. ćwiczeniach praktycznych dnia codziennego, samodzielności, uważności, tzw. lekcjach ciszy i milczenia (elementy metody M. Montessori). Dzieci korzystały z pomocy zaadoptowanych z gospodarstwa domowego, zmodyfikowanych, przystosowanych, podarowanych przez Rodziców…
Podobne działania prowadzone były w grupach Misie (4 - 5 - 6 latki) oraz Kotki (3 latki). W roku szkolnym 2021/2022 działania są kontynuowane. Oprócz działań praktycznych wprowadzane są stopniowo elementy działań o charakterze poznawczym.
Drodzy Rodzice! W tym artykule chcemy podzielić się z Wami propozycjami pracy/zabawy
z wykorzystaniem elementów opisywanej metody.(M. Montessori używła słowa praca w kontekście zabawy).
Niektóre proponowane działania mogą wydawać się oczywiste i „na porządku dziennym”. Zdajemy sobie sprawę, że wielu Rodziców bawi się (świadomie lub nieświadomie) w ten sposób ze swoim Dzieckiem. Jednak zabawy proponowane w przedszkolu dają Dzieciom wiele satysfakcji i stymulują rozwój. Oczywiście każda praca/zabawa ma ukryty cel… Dzieci odkrywają same coraz to nowe możliwości zabawy przygotowanym materiałem. Pomoce dydaktyczne są też sukcesywnie wymieniane na inne - trudniejsze.
Rodzicu! Przygotuj dla dziecka miejsce do zabawy oraz odpowiednie akcesoria (wszystko znajdziesz
w domu!). Czuwaj tylko nad bezpieczeństwem! Obejrzyj krótkie fotoreportaże z zabaw naszych wychowanków w przedszkolnej sali.
kliknij poniżej