PEDAGOGIKA ZABAWY przywędrowała do Polski z Austrii w końcu lat 80 - tych XX w. Przyniosła nowe, aktywne formy i metody stosowane w pracy z grupą.
Metoda ta:
- angażuje emocjonalnie wszystkich uczestników,
- pobudza do twórczego działania,
- inspiruje do maksymalnego wykorzystania swoich możliwości,
- jest źrodłem radości i satysfakcji.
Wspomniana pedagogika jest powiązana z pedagogika humanistyczną, która zagłębia się w sferę pozytywnych cech człowieka. Istotą edukacji humanistycznej jest oparcie pracy pedagogicznej na potrzebach, dążeniach, zainteresowaniach i oczekiwaniach dzieci. Te potrzeby czy oczekiwania wyznaczają charakter i treści edukacji.Pedagogika zabawy stanowi wynik rozwoju myśli pedagogicznej, która czerpie
z wielu źródeł - idei i kierunków. Do pionierow pedagogiki zabawy w Niemczech zaliczają się m. in. Hajo Buken i Jorn Schlund, w Austrii Reinold Rabenstein i Rene Reichen. W Polsce historia pedagogiki zabawy nierozerwalnie łączy się z nazwiskiem dr Zofii Zaorskiej, która również działa w Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów i Animatorów KLANZA. Pedagogika zabawy dostarcza wiele pomysłów i inspiracji do pracy. Tylko nauczyciel otwarty na nowości, elastyczny, innowacyjny, może podjąć zadanie pobudzenia u dzieci postaw twórczych.
W naszym przedszkolu w pracy z dziećmi bardzo często i chętnie
wykorzystujemy pedagogikę zabawy - - szczególnie podczas wszelkich warsztatów z Rodzicami,
studentami, czy podczas uroczystości i festynów. Relacje z takich imprez można obejrzeć w zakładce "Galeria
PEDAGOGIKA ZABAWY proponuje m.in. następujące rodzaje zabaw:
Zabawy zaznaczające obecność
- "Mój balonik" - nadmuchiwanie balonika, rysowanie na nim swojej "buźki", zawieszanie go
w wyznaczonym miejscu, - "Bucik" - rysowanie swoich marzeń na sylwetce buta z papieru,
Zabawy na powitanie
Zabawy te ułatwiają rozpoczęcie zajęć, wprowadzenie do tematu, podzielenie się wiadomościami, spostrzeżeniami, odczuciami. Ułatwiają również nawiązanie współpracy i nabranie zaufania do innych dzieci lub dorosłych - rodziców.
Zabawy integracyjne
Związane są ze wspólnym działaniem w zespole - grupie, z ruchem, tańcem, śmiechem. Pozwalają na bliższe poznanie się, nawiązanie bezpośrednich i życzliwych relacji, wytworzenie ciepłej i serdecznej atmosfery. Dzieci mają poczucie jedności grupy, w której każde ma swoje miejsce, jest ważne, doceniane i potrzebne.
Zabawy z chustą animacyjną
Do zabaw wykorzystuje sie tzw. chustę czyli materiał w kształcie koła o średnicy 3,5 lub 5 metrów
w kolorach tęczy. W naszym przedszkolu chustę najczęściej wykorzyastujemy podczas warsztatów prowadzonych dla dzieci i rodziców. Bawimy się m.in. w takie zabawy jak "Zamiana kolorów", "Rekiny", "Rekiny i ratownicy", "Kwiat", "Parasol", "Kogo brakuje?".
Zabawy plastyczne
Zabawy z wykorzystaniem technik plastycznych i konstrukcyjnych są bardzo atrakcyjnym działaniem dla dzieci. Za pomocą różnych środków można stworzyć wspaniałe prace. W tych działaniach najistotniejszy jest sam proces tworzenia i dochodzenia do czegoś nowego. Sam efekt artystyczny nie jest aż tak istotny,
co wkład pracy, starania, wysiłek, zaangażowanie.