Rozwój dzieci najmłodszych należy wspierać w następujących zakresach:

  • funkcjonowania w środowisku,
  • samoobsługowym,
  • komunikowania się,
  • percepcji i koordynacji,
  • czynności poznawczych,
  • sprawności manualnej.

Pragniemy Wszystkim Rodzicom dzieci najmłodszych przedstawić poniżej propozycje zabaw i ćwiczeń wspomagających rozwój psychoruchowy maluszków. Zachęcamy do wykorzystania poniższych propozycji do wspólnej zabawy z dzieckiem w domu. 

FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU

  • ustalenie możliwych do spełnienia zasad obowiązujących w domu (w przedszkole) - konsekwentne ich przestrzeganie,
  • nabywanie umiejętności przerywania zabawy w określonym czasie,
  • wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce, 
  • kształtowanie nawyku współdziałania z rówiesnikami podczs zabaw swobodny,
  • pokazywanie, zachęcanie do zabaw tematycznych, np. w dom, w sklep, w lekarza; pomoc w zorganizowaniu takiej zabawy,
  • krytyka konkretnego, niewłaściwego zachowania - nigdy nie dziecka!
  • zachęta do określania własnego nastroju, nazywania stanów emocjonalnych (jestem wesoła, jestem zła, jestem smutna...), rozmowy z dzieckiem na ten temat,
  • nagradzanie właściwych zachowań pochwałami,
  • podejmowanie prób oceny zachowań postaci z bajek, opowiadań,
  • wspólne wykonywanie prac plastycznych (rodzeństwo, cała Rodzinka),
  • zabawy i ćwiczenia ruchowe w parach metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne (patrz w zakładce " Warto przeczytać - metody pracy z dziećmi"),
  • zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, miłości, akceptacji (patrz artykuł "Dziecięce potrzeby, dziecięce emocje").

  

SAMOOBSŁUGA 

     W zakresie samoobsługi maluszek stopniowo powinien opanować podane niżej umiejętności:

  •  mycie i wycieranie rąk,
  • samodzielne wycieranie nosa,
  • samodzielne zakładanie garderoby (bluzka, rastopy, spodnie, buty),
  • odwracanie odzieży na drugą stronę,
  • samodzielne składanie, układanie ubranek przed leżakowaniem jak i chowaniew szatni do szafeczki,

Powinniśmy umożliwić dzieciom nabywanie wyżej wymienionych umiejętności poprzez:

  • praktyczne działania w łazience; przed pójściem spać oraz rano po spaniu.
  • rozmowy,
  • wzorzec zachowań dorosłych,
  • zabawy dydaktyczne, np. wykorzystanie zabawki lalki do zapinania guzików, suwaków…

KOMUNIKACJA – ROZWÓJ MOWY I WYMOWY

W zakresie komunikacji prowadzimy z dziećmi szereg zabaw i ćwiczeń rozwijających mowę oraz doskonalenie wymowy.

Rozwój mowy:

  • bogacenie slownika dzieci - nazywanie poznawanych czynności, spotykanych przedmiotów...
  • słuchanie krótkich opowiadań o tematyce bliskiej dzieciom ilustrowanych obrazkiem,
  • słuchanie wierszy i rymowanek recytowanych przez Rodzica,
  • opowiadanie treści historyjek obrazkowych (3 – 4 proste obrazki),
  • układanie słownego zakończenia do historyjek obrazkowych,
  • samodzielne oglądanie barwnych książeczek obrazkowych o tematyce znanej dzieciom,
  • nauka prostych wierszyków i wyliczanek,
  • nazywanie przedmiotów, osób, czynności na obrazkach.
  • wypełnianie przez dziecko poleceń mówionych mu na ucho,
  • rozwiązywanie prostych zagadek słownych,

Doskonalenie wymowy:

 Ćwiczenia oddechowe:

  • wdech i wydech (nos – usta, usta – nos, nos – nos, usta – usta),
  • wdechy i wydechy: w różnych pozycjach (np. siedzącej, leżącej), z unoszeniem  rąk, z liczeniem,
  • dmuchanie na płomień świecy, na kłębki waty, bibułkę, papier, wiszący balon,
  • wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do picia,
  • nadmuchiwanie balonów,
  • puszczanie baniek mydlanych,
  • wydobywanie dźwięków z harmonijki ustnej, gwizdków, piszczałek,
  • wymawianie na jednym wydechu:  ciągów samogłoskowych (aaa…, ooo….eee,), ciągów sylabowych (mamama, lalala, tututu, pipipi), ciągów wyrazowych (mama, mama),


      Ćwiczenia narządów mowy: 

  • wysuwanie języka w różnych kierunkach, wypychanie językiem policzków, 
  • zwijanie języka w rulonik,
  • oblizywanie zębów, podniebienia, warg, sięganie językiem do nosa, brody
  • ustawianie i poruszanie języka za pomocą szpatułek, palca,
  • podnoszenie, podtrzymywanie wargami lekkich przedmiotów,
  • ściąganie ust, zamykanie i otwieranie ust z demonstracją,
  • opuszczanie, unoszenie, przesuwanie w lewo i prawo dolnej szczęki, wielostronne ruchy żuchwą,
  • naśladowanie czynności żucia (żucie gumy, żelków),
  • cmokanie, gwizdanie, strojenie min, zabawy z lizakiem,

PERCEPCJA I KOORDYNACJA

W tym zakresie usprawniamy percepcję wzrokową, słuchową oraz koordynację wzrokowo – słuchową.

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe

  • dopasowanie klocków do otworów,
  • zabawy naśladowcze np. Ojciec Wirgiliusz,
  • zabawy klockami do szeregowania,
  • układanie par klocków lub obrazków,
  • układanie np. patyczków wg wzoru (kwadracik, trójkąt, buda dla pieska...)
  • wyodrębnianie różnic między obrazkami,
  • dorysowywanie brakujących elementów w obrazkach,
  • układanie wzorów w oparciu o zapamiętany wzór,
  • loteryjki obrazkowe, dobieranie wg tej samej treści,
  •  zabawy klockami do szeregowania (od najmniejszego do najwiekszego itp.)
  • układanie kompozycji z patyczków, kamyków, muszelek, nakrętek plastikowych bez wzoru,
  • dobieranie jednakowych obrazków

Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe 

  • wyklaskiwanie imion dzieci z podziałem na sylaby,
  • maszerowanie w rytmie muzyki,
  • różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody,
  • lokalizacja dźwięków z otoczenia,
  • zabawy słuchowe np. co słyszysz? - dźwiek kluczy, zgniatanie gazety, przelewanie wody...
  • rozpoznawanie głosów jadących pojazdów, odgłosów ulicy itp.
  • ćwiczenia pamięci słuchowej powtarzanie zdania wypowiadanego przez Rodzica,
  • klaskanie lub wygrywanie rytmu melodii na instrumentach perkusyjnych,
  • wykonywanie poleceń np.: Włóż talerz do szafy. Ubierz misiowi czapkę.
  • wskazywanie obrazka o którym czytamy zdanie,
  • śpiewanie piosenek,
  • czytanie rymowanych wierszyków,
  • powtarzanie rymujących się wyrazów,
  • wstępne ćwiczenia ze słuchania krótkich opowiadań (wykorzystanie ilustracji).

   

CZYNNOŚCI POZNAWCZE

W tym zakresie dążymy przede wszystkim do zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności,  a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które będa ważne w edukacji szkolnej.

  • porównywanie, odnajdywanie podobieństw i różnic w przedmiotach i na obrazkach,
  • zabawy paluszkowe,
  • składanie obrazka pociętego na części,
  • opowiadanie treści obrazka,
  • układanie wzorów z mozaiki,
  • wypowiedzi na temat pojedynczych obrazków,
  • manipulowanie figurami geometrycznymi płaskimi,
  •  dobieranie  ilustracji do określonego tematu,
  • porównywanie liczebności tworzonych zbiorów,
  • układanie dwóch obrazków wg kolejności wydarzeń,
  • opowiadanie treści obrazków i ocenienie co wydarzyło się wcześniej, a co potem,
  • rozwiązywanie prostych zagadek o bliskich, znanych przedmiotach
  • wyszukiwanie w otoczeniu i w przedmiotach codziennego użytku kształtów figur geometrycznych,
  • próby uczestnictwa w dialogu z wykorzystaniem pacynek czy innych przedmiotów,
  • próby zabawy w teatr z wykorzystaniem różnych rekwizytów.

 

SPRAWNOŚĆ MANUALNA – MOTORYKA MAŁA

 W zakresie nabywania sprawności manualnej (motoryka mała) usprawniamy przede wszystkim mięsnie dl;oni i palcow przygotowując dziecko do prawidlowego chwytu narzędzia pisarskiego, a tym samym do pisania.

Przykłady ćwiczeń motoryki małej:

  • swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami…
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory,
  • wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny,
  • zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem,
  • kalkowanie obrazków,
  • obrysowywanie szablonów,
  • wciskanie w tablicę korkową pinezek - wyjmowanie ich,
  • zbieranie drobnych elementów (pieniążki, ziarenka grochu, fasoli, guziczki, …)
  • cięcie po narysowanych liniach - prostych frędzelki, - falistych serwetki
  • stopniowe wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów
  • ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu,
  • wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, zabawa „idzie kominiarz po drabinie”, naśladowanie gry na pianinie, odtwarzanie rytmu padającego deszczu,
  • modelowanie z plasteliny, modeliny, masy solnej,
  • stemplowanie i kolorowanie,
  • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier,
  • ćwiczenia dłoni - wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania
  • ściskanie piłeczek.
  • zwijanie palcami chusteczek, apaszek.
  • rysowanie patykiem po ziemi.
  • faliste ruchy ramion - zabawa w przylot i odlot bocianów.
  • przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką.
  • zabawa w pociągi - ruch rąk naśladuje obroty kół.
  • zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie.
  • zabawa w gotowanie obiadu - naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany,
  • rzucanie woreczków lub piłeczek - kto dalej.
  • toczenie piłki do dołka.
  • podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki,
  • "rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu,
  • układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.
  • układanie z patyczków, np. płotów,

 

SPRAWNOŚć MOTORYCZNA ORAZ ORIENTACJA PRZESTRZENNA

  Celem ćwiczeń w zakresie motoryki dużej oraz rozwijania orientacji przestrzennej jest:

  • Stymulowanie harmonijnego rozwoju sprawności ruchowej dzieci.
  • Usprawnianie ruchowe dużych partii ciała .
  • Rozwijanie świadomości własnego ciała i otaczającej go przestrzeni.
  • Kształtowaniem estetyki ruchów, i ich harmonii.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Wyrównywanie szans edukacyjnych.
  • Rozwijanie swobody i koordynacji ruchów ciała.
  • Orientowanie się w kierunkach związanych z  własnym ciałem.
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
  • Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną.

 Przykłady ćwiczeń

  • zabawy ruchowe terenowe (tory przeszkód),
  • odnajdowanie przedmiotów, których położenie zostało słownie określone,
  • rozpoznawanie, wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała,
  • zabawy z piłka ,
  • ćwiczenia z przyborem ( w domu z butlka plastikowa, z puszką metalowa po mleku w proszku, z kocykiem, apaszką, wstążką na patyku),
  • zabawy ruchowe,
  • lokalizacja przedmiotów codziennego użytku,
  • zabawy konstrukcyjne i manipulacyjne ( wznoszenie budowli z róznego rodzaju klocków),
  • różnicowanie położenia przedmiotów w przestrzeni,
  • układanki magnetyczne,
  • zabawy ruchowe ze śpiewem, 

 Opracowała K. Matuszewska za J. Pytlarczyk

W ramach tej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.