Rozwój dzieci najmłodszych należy wspierać w następujących zakresach:
- funkcjonowania w środowisku,
- samoobsługowym,
- komunikowania się,
- percepcji i koordynacji,
- czynności poznawczych,
- sprawności manualnej.
Pragniemy Wszystkim Rodzicom dzieci najmłodszych przedstawić poniżej propozycje zabaw i ćwiczeń wspomagających rozwój psychoruchowy maluszków. Zachęcamy do wykorzystania poniższych propozycji do wspólnej zabawy z dzieckiem w domu.
FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU
- ustalenie możliwych do spełnienia zasad obowiązujących w domu (w przedszkole) - konsekwentne ich przestrzeganie,
- nabywanie umiejętności przerywania zabawy w określonym czasie,
- wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce,
- kształtowanie nawyku współdziałania z rówiesnikami podczs zabaw swobodny,
- pokazywanie, zachęcanie do zabaw tematycznych, np. w dom, w sklep, w lekarza; pomoc w zorganizowaniu takiej zabawy,
- krytyka konkretnego, niewłaściwego zachowania - nigdy nie dziecka!
- zachęta do określania własnego nastroju, nazywania stanów emocjonalnych (jestem wesoła, jestem zła, jestem smutna...), rozmowy z dzieckiem na ten temat,
- nagradzanie właściwych zachowań pochwałami,
- podejmowanie prób oceny zachowań postaci z bajek, opowiadań,
- wspólne wykonywanie prac plastycznych (rodzeństwo, cała Rodzinka),
- zabawy i ćwiczenia ruchowe w parach metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne (patrz w zakładce " Warto przeczytać - metody pracy z dziećmi"),
- zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, miłości, akceptacji (patrz artykuł "Dziecięce potrzeby, dziecięce emocje").
SAMOOBSŁUGA
W zakresie samoobsługi maluszek stopniowo powinien opanować podane niżej umiejętności:
- mycie i wycieranie rąk,
- samodzielne wycieranie nosa,
- samodzielne zakładanie garderoby (bluzka, rastopy, spodnie, buty),
- odwracanie odzieży na drugą stronę,
- samodzielne składanie, układanie ubranek przed leżakowaniem jak i chowaniew szatni do szafeczki,
Powinniśmy umożliwić dzieciom nabywanie wyżej wymienionych umiejętności poprzez:
- praktyczne działania w łazience; przed pójściem spać oraz rano po spaniu.
- rozmowy,
- wzorzec zachowań dorosłych,
- zabawy dydaktyczne, np. wykorzystanie zabawki lalki do zapinania guzików, suwaków…
KOMUNIKACJA – ROZWÓJ MOWY I WYMOWY
W zakresie komunikacji prowadzimy z dziećmi szereg zabaw i ćwiczeń rozwijających mowę oraz doskonalenie wymowy.
Rozwój mowy:
- bogacenie slownika dzieci - nazywanie poznawanych czynności, spotykanych przedmiotów...
- słuchanie krótkich opowiadań o tematyce bliskiej dzieciom ilustrowanych obrazkiem,
- słuchanie wierszy i rymowanek recytowanych przez Rodzica,
- opowiadanie treści historyjek obrazkowych (3 – 4 proste obrazki),
- układanie słownego zakończenia do historyjek obrazkowych,
- samodzielne oglądanie barwnych książeczek obrazkowych o tematyce znanej dzieciom,
- nauka prostych wierszyków i wyliczanek,
- nazywanie przedmiotów, osób, czynności na obrazkach.
- wypełnianie przez dziecko poleceń mówionych mu na ucho,
- rozwiązywanie prostych zagadek słownych,
Doskonalenie wymowy:
Ćwiczenia oddechowe:
- wdech i wydech (nos – usta, usta – nos, nos – nos, usta – usta),
- wdechy i wydechy: w różnych pozycjach (np. siedzącej, leżącej), z unoszeniem rąk, z liczeniem,
- dmuchanie na płomień świecy, na kłębki waty, bibułkę, papier, wiszący balon,
- wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do picia,
- nadmuchiwanie balonów,
- puszczanie baniek mydlanych,
- wydobywanie dźwięków z harmonijki ustnej, gwizdków, piszczałek,
- wymawianie na jednym wydechu: ciągów samogłoskowych (aaa…, ooo….eee,), ciągów sylabowych (mamama, lalala, tututu, pipipi), ciągów wyrazowych (mama, mama),
Ćwiczenia narządów mowy:
- wysuwanie języka w różnych kierunkach, wypychanie językiem policzków,
- zwijanie języka w rulonik,
- oblizywanie zębów, podniebienia, warg, sięganie językiem do nosa, brody
- ustawianie i poruszanie języka za pomocą szpatułek, palca,
- podnoszenie, podtrzymywanie wargami lekkich przedmiotów,
- ściąganie ust, zamykanie i otwieranie ust z demonstracją,
- opuszczanie, unoszenie, przesuwanie w lewo i prawo dolnej szczęki, wielostronne ruchy żuchwą,
- naśladowanie czynności żucia (żucie gumy, żelków),
- cmokanie, gwizdanie, strojenie min, zabawy z lizakiem,
PERCEPCJA I KOORDYNACJA
W tym zakresie usprawniamy percepcję wzrokową, słuchową oraz koordynację wzrokowo – słuchową.
Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe
- dopasowanie klocków do otworów,
- zabawy naśladowcze np. Ojciec Wirgiliusz,
- zabawy klockami do szeregowania,
- układanie par klocków lub obrazków,
- układanie np. patyczków wg wzoru (kwadracik, trójkąt, buda dla pieska...)
- wyodrębnianie różnic między obrazkami,
- dorysowywanie brakujących elementów w obrazkach,
- układanie wzorów w oparciu o zapamiętany wzór,
- loteryjki obrazkowe, dobieranie wg tej samej treści,
- zabawy klockami do szeregowania (od najmniejszego do najwiekszego itp.)
- układanie kompozycji z patyczków, kamyków, muszelek, nakrętek plastikowych bez wzoru,
- dobieranie jednakowych obrazków
Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe
- wyklaskiwanie imion dzieci z podziałem na sylaby,
- maszerowanie w rytmie muzyki,
- różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody,
- lokalizacja dźwięków z otoczenia,
- zabawy słuchowe np. co słyszysz? - dźwiek kluczy, zgniatanie gazety, przelewanie wody...
- rozpoznawanie głosów jadących pojazdów, odgłosów ulicy itp.
- ćwiczenia pamięci słuchowej powtarzanie zdania wypowiadanego przez Rodzica,
- klaskanie lub wygrywanie rytmu melodii na instrumentach perkusyjnych,
- wykonywanie poleceń np.: Włóż talerz do szafy. Ubierz misiowi czapkę.
- wskazywanie obrazka o którym czytamy zdanie,
- śpiewanie piosenek,
- czytanie rymowanych wierszyków,
- powtarzanie rymujących się wyrazów,
- wstępne ćwiczenia ze słuchania krótkich opowiadań (wykorzystanie ilustracji).
CZYNNOŚCI POZNAWCZE
W tym zakresie dążymy przede wszystkim do zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które będa ważne w edukacji szkolnej.
- porównywanie, odnajdywanie podobieństw i różnic w przedmiotach i na obrazkach,
- zabawy paluszkowe,
- składanie obrazka pociętego na części,
- opowiadanie treści obrazka,
- układanie wzorów z mozaiki,
- wypowiedzi na temat pojedynczych obrazków,
- manipulowanie figurami geometrycznymi płaskimi,
- dobieranie ilustracji do określonego tematu,
- porównywanie liczebności tworzonych zbiorów,
- układanie dwóch obrazków wg kolejności wydarzeń,
- opowiadanie treści obrazków i ocenienie co wydarzyło się wcześniej, a co potem,
- rozwiązywanie prostych zagadek o bliskich, znanych przedmiotach
- wyszukiwanie w otoczeniu i w przedmiotach codziennego użytku kształtów figur geometrycznych,
- próby uczestnictwa w dialogu z wykorzystaniem pacynek czy innych przedmiotów,
- próby zabawy w teatr z wykorzystaniem różnych rekwizytów.
SPRAWNOŚĆ MANUALNA – MOTORYKA MAŁA
W zakresie nabywania sprawności manualnej (motoryka mała) usprawniamy przede wszystkim mięsnie dl;oni i palcow przygotowując dziecko do prawidlowego chwytu narzędzia pisarskiego, a tym samym do pisania.
Przykłady ćwiczeń motoryki małej:
- swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami…
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory,
- wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny,
- zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem,
- kalkowanie obrazków,
- obrysowywanie szablonów,
- wciskanie w tablicę korkową pinezek - wyjmowanie ich,
- zbieranie drobnych elementów (pieniążki, ziarenka grochu, fasoli, guziczki, …)
- cięcie po narysowanych liniach - prostych frędzelki, - falistych serwetki
- stopniowe wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów
- ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu,
- wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, zabawa „idzie kominiarz po drabinie”, naśladowanie gry na pianinie, odtwarzanie rytmu padającego deszczu,
- modelowanie z plasteliny, modeliny, masy solnej,
- stemplowanie i kolorowanie,
- wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier,
- ćwiczenia dłoni - wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania, zamykania
- ściskanie piłeczek.
- zwijanie palcami chusteczek, apaszek.
- rysowanie patykiem po ziemi.
- faliste ruchy ramion - zabawa w przylot i odlot bocianów.
- przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką.
- zabawa w pociągi - ruch rąk naśladuje obroty kół.
- zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie.
- zabawa w gotowanie obiadu - naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany,
- rzucanie woreczków lub piłeczek - kto dalej.
- toczenie piłki do dołka.
- podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki,
- "rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu,
- układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt, domków itp.
- układanie z patyczków, np. płotów,
SPRAWNOŚć MOTORYCZNA ORAZ ORIENTACJA PRZESTRZENNA
Celem ćwiczeń w zakresie motoryki dużej oraz rozwijania orientacji przestrzennej jest:
- Stymulowanie harmonijnego rozwoju sprawności ruchowej dzieci.
- Usprawnianie ruchowe dużych partii ciała .
- Rozwijanie świadomości własnego ciała i otaczającej go przestrzeni.
- Kształtowaniem estetyki ruchów, i ich harmonii.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Wyrównywanie szans edukacyjnych.
- Rozwijanie swobody i koordynacji ruchów ciała.
- Orientowanie się w kierunkach związanych z własnym ciałem.
- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną.
Przykłady ćwiczeń
- zabawy ruchowe terenowe (tory przeszkód),
- odnajdowanie przedmiotów, których położenie zostało słownie określone,
- rozpoznawanie, wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała,
- zabawy z piłka ,
- ćwiczenia z przyborem ( w domu z butlka plastikowa, z puszką metalowa po mleku w proszku, z kocykiem, apaszką, wstążką na patyku),
- zabawy ruchowe,
- lokalizacja przedmiotów codziennego użytku,
- zabawy konstrukcyjne i manipulacyjne ( wznoszenie budowli z róznego rodzaju klocków),
- różnicowanie położenia przedmiotów w przestrzeni,
- układanki magnetyczne,
- zabawy ruchowe ze śpiewem,
Opracowała K. Matuszewska za J. Pytlarczyk